بهترین فیلم‌ها دربارهٔ کتاب‌ها

برای کتاب‌خوان‌ها، کتاب‌ها، حتی از دریچهٔ دوربین و روی پردهٔ سینما هم خواندنی هستند. بهتر بگویم کتاب‌ها، در فیلم‌ها هم که نقش بازی کنند آن‌ها را دیدنی‌تر می‌کنند. هر چند چیزهای زیادی از کتاب‌ها، در فیلم‌ها، از قلم می‌افتد اما همین هم که می‌ماند دل‌چسب و چشم‌نواز است. اصلا دیدن کتاب‌ها برای دوست‌دارانش حتی در فیلم هم شیرین است.

 

قبلا در پست نویسنده‌ها روی پردهٔ سینما به معرفی چند فیلم درباره نویسنده‌ها پرداخته‌ام.

 

در ادامه به معرفی فیلم‌هایی می‌پردازم که در آن‌ها، نه تنها کتاب خوانده می‌شود یا نام‌شان برده می‌شود، بلکه کتاب در آن‌ها مولفه اصلی و یا حتی کاراکتر است.

 

۱. Fahrenheit 451 

این فیلم برگرفته از کتابی به همین نام و نوشتهٔ ری بردبری است.

دو فیلم از روی این کتاب معروف ساخته شده است. اولین فیلم ساختهٔ فرانسوا تروفو به سال ۱۹۶۶ میلادی است.

نسخه جدید فیلم در سال ۲۰۱۸ به کارگردانی رامین بحرانی به روی پرده رفت.

درباره این کتاب و فیلم‌هایش در از کتاب‌سوزی تا کتاب‌سازی نوشته‌ام.

 

۲. Dead Poets Society

فیلمی است به کارگردانی پیتر ویر و بازی رابین ویلیامز است که در سال ۱۹۸۹ منتشر شد. این فیلم ۱۲۸ دقیقه است. فیلم‌نامه این فیلم نوشته تام شولمن بر اساس رمان انجمن شاعران مرده است که توسط ن. ه کلاین بام نوشته شده است، فیلم انجمن شاعران مرده زودتر از رمان آن به نمایش درآمد.

این فیلم برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم نامهٔ سال ۱۹۸۹ (نوشتهٔ تام شولمن) و نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای رابین ویلیامز)، بهترین کارگردانی برای پیتر ویر و جایزه اسکار بهترین فیلم سال شد.

 

۳. Adaptation

اقتباس فیلمی به کارگردانی اسپایک جونز است که فیلم‌نامه آن به دست چارلی کافمن و با الهام‌گرفتن از داستان دزد ارکیده اثر سوزان اورلئان نوشته شده‌است.

این فیلم در زمان اکران خود از استقبال مناسب تماشاگران و منتقدان برخوردار شد و توانست جوایز مهمی را در مراسم اسکار، گولدن گلوب و بفتا از آن خود کند.

 

۴. The English Patient

فیلم «بیمار انگلیسی» محصول سال ۱۹۹۶ ساخته‌ی آنتونی مینگلا یکی از پرافتخارترین فیلم‌های تاریخ جوایز اسکار است. این فیلم که رالف فاینس، ژولیت بینوش و ویلم دفو را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد، نامزد ۱۲ جایزه‌ی اسکار در شصت و نهمین مراسم جوایز آکادمی شد که سه چهارم این نامزدی‌ها تبدیل به جایزه شدند، از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن.

فیلم از روی رمانی به همین نام اقتباس شده که در سال انتشارش یعنی ۱۹۹۲ توانست جایزه بوکر (اسکار رمان‌ها در بریتانا) را از آن خود کند. بیمار انگلیسی در مورد خلبانی گم‌نام با بازی رالف فاینز است که دچار سانحه می‌شود و در شمال آفریقا سقوط می‌کند. این خلبان که حافظه‌ٔ خود را از دست می‌دهد، با نام «بیمار انگلیسی» به نیروهای متفقین در ایتالیا تحویل داده می‌شود. آن‌جا پرستاری با بازی ژولیت بینوش از او مراقبت می‌کند و شخصیت‌های جدیدی وارد داستان می‌شوند.

غیر از ۱۲ نامزدی اسکار، بیمار انگلیسی در گلدن گلوب و بفتا به ترتیب نامزد ۷ و ۱۳ جایزه شد و راجر ایبرت که به آن امتیاز کامل داده، در خلاصه‌ی نقد می‌آورد: «بیمار انگلیسی از آن دست فیلم‌هایی است که باید دوبار تماشا کنید: بار اول برای سوال‌ها و بار دوم برای جواب‌ها.» فیلم همچنین یک اقتباس مسحورکننده از رمان لقب گرفته و یک دست‌آورد بی‌نظیر در تمام زمینه‌ها شمرده شده است. با اینکه زمان طولانی فیلم کمی مورد انتقاد قرار گرفته اما در عین حال یک اثر پیچیده، قدرتمند و تأثیرگذار شناخته شده است.

 

۵. Finding Forrester

داستان نویسنده‌ای منزوی، مرموز و خشن است که تنها یک کتاب نوشته است که شاهکاری ماندگار است و دیگر هیچ. تا این‌که با نوجوانی مستعد آشنا می‌شود و راز و رمز نویسندگی به او می‌آموزد و دوستی را از او می‌آموزد.

 

 ۶. The Help

این فیلم داستان دختر جوان سفید پوستی را روایت میکند که با تشویق دو شخصیت اصلی خدمتکار فیلم، کتابی پرفروش در موردشان می‌نویسد و این‌که چگونه با این کار قضاوت مادرش را نیز نسبت به خود و موضوع کتابش عوض می‌کند.

 

۷. The Hours

ساعت‌ها فیلمی درام محصول مشترک آمریکا و انگلستان در سال ۲۰۰۲ است. کارگردانی این فیلم بر عهده “استفن دالدری” سازنده آثاری چون “کتابخوان” و “بیلی الیوت” بوده است و بازیگرانی چون “نیکول کیدمن”، “مریل استریپ”، “جولین مور” و “اد هریس” در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. نیکول کیدمن برای این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد. ساعت ها بر اساس کتابی با همین نام نوشته “مایکل کانیگهام” ساخته شده و به فروش ۱۰۸.۸ میلیون دلاری دست یافته است.

سه زن که در دوره‌های مختلف زندگی می‌کنند که یکی زن خانه‌دار بارداری است که نمی‌تواند دست از خواندن کتاب “خانوم دالووی” بردارد، ویرجینیا وولف نویسنده این کتاب و زنی مدرن که به نوعی به این کتاب مرتبط است. این سه زن هرکدام در زندگی‌شان مشکلات بسیاری دارند و با مسئله خودکشی درگیر هستند.

۸. The Notebook

نوت‌بوک داستان زنی سالخورده و مبتلا به آلزایمر را روایت می‌کند که در آسایشگاه مجللی زندگی می‌کند و پیرمردی که در آن‌جا سکونت دارد هر روز برای او از روی یک دفترچه خاطرات داستان عاشقانه‌ای را می‌خواند و باور دارد که با خواندن آن، پیرزن دوباره حافظه‌اش را به دست می‌آورد. داستان عشق الی و نوا.

 

۹. Se7en

محصول سال ۱۹۹۵ کمپانی آمریکایی نیو لاین سینما، یک فیلم تریلر روانشناسانهٔ آمریکایی است که عناصری از ژانرهای جنایی و وحشت را در هم آمیخته‌است. ستاره‌های این فیلم را برد پیت و مورگان فریمن، به همراه گوئینت پالترو، رونالد لی ارمی، جان کریستوفر مک‌گینلی، و کوین اسپیسی تشکیل می‌دهند. کارگردانی فیلم را دیوید فینچر بر اساس فیلم‌نامه‌ای از اندرو کوین واکر انجام داده‌است.

فیلم هفت داستان مامور جوانی به نام دیوید میلز است که در کنار کارآگاهی کهنه کار به نام ویلیام سامرست به دنبال دستگیری یک قاتل سریالی باهوش و خطرناک است که بر اساس ویژگی‌های هفت گناه کبیره که در الهیات مسیحی آمده، به جستجوی قربانیانش می‌پردازد.

 

۱۰. The Shining

فیلمی در ژانر ترسناک روانشناسانه محصول آمریکا و بریتانیا به کارگردانی و تهیه‌کنندگی استنلی کوبریک است که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد. فیلم‌نامه این کار را کوبریک و دایان جانسون، رمان‌نویس زاده آمریکا نوشتند. در این فیلم هنرپیشگانی همچون جک نیکلسون، شلی دووال و دنی لوید به ایفای نقش پرداخته‌اند.

درخشش تنها فیلم کوبریک در ژانر وحشت محسوب می‌شود. فیلم بر اساس داستانی به همین نام از استیون کینگ ساخته شد.

مرد نویسنده‌ای به همراه همسر و فرزندش در هتلی به عنوان سرایدار اقامت می‌گزیند تا در طول فصل زمستان و در آرامش فضای هتل داستانش را به پایان برد. در طول فصل زمستان به دلیل بارش برف بسیار راه‌های مواصلاتی به هتل بسته شده و به همین دلیل جک تورنس با خانواده خود بعنوان سرایدار در این هتل در طول زمستان استخدام می‌شود. فضای وهم‌آلود و تنهایی در این مکان موجب نوعی روان‌گسیختگی در جک می‌شود و دچار اختلالات روانی و عصبی شده و قصد نابودی همسر و فرزندش می‌کند…

 

۱۱. Serendipity

فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک و رمانتیک است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد.

 

۱۲. Wonder Boys

داستان درمورد استاد زبان انگلیسی و همسرش است که می‌خواهد او را ترک کند و از طرفی او هفت سال برای کتابش تلاش کرده است و می‌خواهد مشکلات خود را هر طور که شده حل کند.

 

۱۳. Indiana Jones And The Last Crusade

ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی فیلمی سینمایی در سبک ماجراجویانه به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است که در سال ۱۹۸۹ میلادی بر پرده سینماها به نمایش درآمد.

«ایندیانا جونز» (فورد) پروفسور باستان‌شناسی است که برای برگرداندن اشیای تاریخی به موزه‌ها می‌جنگد. مجموعه داری ثروتمند به نام «والتر» (گلاور) به او می‌گوید که پدرش «دکتر جونز» (کانری) متخصص قرون وسطی، در میانهٔ جستجو برای یافتن جام مقدس ناپدید شده‌است و «ایندی» سعی می‌کند جای او را پیدا کند.

این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین تدوین صدا و کاندیدای ۲ اسکار دیگر در سال ۱۹۹۰ شد.

 

۱۴. Harry Potter And The Chamber of Secrets

هری پاتر و حفره اسرار یک فیلم سینمایی فانتزی محصول شرکت برادران وارنر سال ۲۰۰۲ است. این فیلم به کارگردانی کریس کلمبوس و نویسندگی استیو کلاوز بر اساس رمانی به همین نام نوشتهٔ جی.کی. رولینگ ساخته شده است. تالار اسرار دومین قسمت از مجموعه فیلم‌های هری پاتر محسوب می‌شود 

به گمانم این تنها فیلمی است که در آن یک کتاب یا بهتر بگوییم یک دفترچه خاطرات، به قتل می‌رسد آن هم با دندان نیش یک مار باسیلیک!

 

۱۵. The Princess Bride

عروس شاهزاده فیلمی در ژانر کمدی رمانتیک، رمانتیک، و فانتزی به کارگردانی راب رینر است که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد.

یک پدربزرگ مهربان کنار نوه ی بیمارش می نشیند و قصه ای که از مدتها پیش نسل به نسل به او رسیده را بازگو می کند. داستان قدیمی از عشق و ماجراجویی، از جایی شروع می شود که دختری زیبا که با شاهزاده ای نفرت انگیز بنام «هامپردینک» نامزد است، برای آغاز یک جنگ ربوده می شود …

«زمانی که هم سن و سال تو بودم،‌ به تلویزیون، کتاب می‌گفتند.»

 

۱۶. The Never_Ending Story

داستان بی‌پایان یک فیلم فانتزیِ حماسیِ آلمانی به کارگردانی ولفگانگ پترسن است که به زبان انگلیسی ساخته شده و در سال ۱۹۸۴ منتشر شد.

این فیلم بر پایه رمانی به همین نام اثرِ میشائل انده ساخته شده است.

 

۱۷. The words

کلاک هاموند نویسنده بسیار موفقی است که آخرین رمانش با نام کلمات توانسته رکوردهای فروش را بشکند و تبدیل به یک اثر بسیار محبوب شود. او به شدت به خاطر سرقت ادبی که انجام داده عذاب وجدان دارد و هر روز افسرده‌تر می‌شود تا این‌که در پارک با پیرمردی مواجه می‌شود که ادعا می‌کند نویسنده اصلی رمان است…

 

۱۸. Limitless

نویسنده‌ای به نام ادی مورا تا کنون در زندگی‌اش موفقیت بزرگی به دست نیاورده و درآمد بالایی هم ندارد. چندی بعد به قرص مرموزی دست پیدا می‌کند که به وسیله آن قادراست از تمام توانایی ذهنی خود بهره ببرد.

 

۱۹. Saving Mr. Banks


داستان فیلم دربارهٔ شخص والت دیزنی هست که در سال ۱۹۶۱ تلاش زیادی می‌کند تا داستان «مری پاپینز» را به سینما بیاورد و در این راه باید نظر نویسندهٔ سخت‌گیر کتاب یعنی پی. ال. تراورس را جلب کند و…

 

۲۰. As Good As It Gets

بهتر از این نمیشه فیلمی در ژانر درام، عاشقانه، کمدی به کارگردانی جیمز ال. بروکس است. این فیلم آمریکایی محصول سال ۱۹۹۷ برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی در همان شد. بازیگران این فیلم عبارتند از جک نیکلسون وهلن هانت که هر دو برای ایفای نقش خود برنده اسکار و گلدن گلوب نقش اول شدند.
ملوین یودال، نویسنده‌ای با زبانی تند و تیز است که از بیماری اختلال وسواس فکری و رفتاری رنج می‌برد. این بیماری باعث شده که او که ذاتا آدم تلخی است، بیشتر از قبل از همه فاصله بگیرد. او در خانه کتاب‌هایش را می‌نویسد و یکی از موفق‌ترین نویسنده‌های نیویورک به شمار می‌آید. ملوین هر روز صبحانه‌اش را در یک کافه مشخص و سر یک میز مشخص، در ظرف‌های یک‌بار مصرفی که برای ترسش از میکروب، با خود می‌آورد، می‌خورد. او به پیشخدمت کافه، کارول کانلی، تنها کسی که می‌تواند اخلاق‌های او را تحمل کند، علاقه دارد.

 

۲۱. Almost Famous


به یک پسر نوجوان دبیرستانی فرصتی داده شده تا برای مجله «رولینگ استون» در مورد یک گروه راک، مقاله‌ای بنویسد، آن هم در حالی که قرار است به همراه این گروه راک به یک سفر برای اجرای کنسرت جدیدشان برود.

 

۲۲. Shadow lands


سرزمین سایه‌‌ها نام فیلم درامی است که در سال ۱۹۹۳ به کارگردانی “ریچارد اتنبرا” و دربارهٔ زندگی و رابطهٔ عاشقانهٔ “سی. اس. لوئیس”، نویسنده مشهور ایرلندی و خالق سرگذشت نارنیا و “جوی دیویدمن”، شاعر، ساخته شد. “دبرا وینگر” موفق شد برای بازی در این فیلم برای دریافتِ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد شود.

 

۲۳. Under the Tuscan Sun

این فیلم بر اساس کتابی از فرانسس مایر نوشته شده است. «زیر آفتاب توسکانی» داستان نویسنده‌ای است که به تازگی از همسرش جدا شده و هنگامی که در ایتالیا به تعطیلات مشغول است بدون برنامهٔ قبلی ویلایی در توسکانی خریداری می‌کند.

این فیلم در مناطق مختلفی در ایتالیا از جمله فلورانس توسکانی، مرکز تاریخی سینا و همچنین رم و پسیتانو فیلم‌برداری شده و شامل تصاویری از روستاهای تاریخی زیبا، حومه‌ی توسکانی و مناظر جالب و دیدنی ساحلی است.

 

۲۴. ۸۴ Charing Cross Road


یک کتاب‌خوان شوخ‌طبع که در آپارتمان خود نشسته، آگهی نقد ادبیات شنبه‌های روزنامه یک کتابفروشی در لندن که سفارش پستی می‌پذیرد را می‌بیند و تصمیم می‌گیرد رابطه‌ای نزدیک و دوستانه با کتابفروش “فرانک دوئل” برقرار کند.

 

۲۵. Capote

کاپوتی نام فیلمی آمریکایی ساختهٔ سال ۲۰۰۵ میلادی و در ژانر زندگی‌نامه‌ای دربارهٔ ترومن کاپوتی نویسندهٔ آمریکایی به کارگردانی بنت میلر است. داستان به وقایعی که حول محور نوشتن کتاب در کمال خونسردی اتفاق می‌افتند، می‌پردازد. فیلیپ سیمور هافمنبرای ایفای نقش اصلی این فیلم، چندین جایزه از جمله جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام را برد. فیلم بر اساس کتابی به همین نام اثر جرالد کلارک ساخته شد.
در سال ۱۹۵۹ و پس از یک کشتار خونین در کانزاس، ترومن کاپوتی نویسنده‌ معروف برای تهیه‌ کتاب معروفش “در کامل خونسردی” به محل واقعه می‌رود و با یکی از قاتلان، رابطه‌ی عجیبی برقرار می‌کند .

 

۲۶. Bright Star

داستان فیلم در سال ۱۸۱۸ در لندن اتفاق می افتد.جایی که جان کیت شاعر جوان انگلیسی عاشق دخترک همسایه منزلش فانی براون می‌شود. این دو روز به روز بر شدت علاقه اشان بر یکدیگر افزوده می شود .اما مشکلاتی نیز در این بین وجود دارد و آن بیماری لاعلاجی است که شاعر جوان به آن مبتلا است و درمانی ندارد و به زودی خواهد مرد. این بیماری موجب می شود تا خانواده دخترک نگران آینده دخترشان باشند و از او می‌خواهند که به عشقش با جان خاتمه دهد اما رابطه بین این دو بسیار عمیق است…

 

۲۷. Miss Potter

فیلم دوشیزه پاتر داستان زندگی فردی به نام بیتربکس پاتر معروف ترین نویسنده کتاب کودکان در حهان است و تلاش او برای رسیدن به عشق، شادی و موفقیت در کارش.

 

۲۸. Finding Neverland

در جست و جوی ناکجا آباد فیلمی است به کارگردانی مارک فورستر که در سال ۲۰۰۴ به روی پرده ی سینما رفت. دیوید مگی فیلم نامه ی این فیلم را با اقتباس از نمایشنامه مردی که پیتر پن بود نوشته ی آلن نی اقتباس کرده است و به طور کلی این فیلم از داستان واقعی زندگی سر جیمز متیو بری خالق نمایشنامه پیتر پن الهام گرفته شده است. مارک فورستر علاوه بر این فیلم، فیلم های جنگ جهانی زد، مهمانی هیولا، بادبادک باز و عجیب تر از داستان را نیز کارگردانی کرده است. در این فیلم، جانی دپ، کیت وینسلت و داستین هافمن به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم درباره نمایش‌نویس ناموفقی به نام جیمز است که با شکست تجاری مواجه شده است. علاوه بر این او در زندگی عاطفی اش نیز شکست خورده است. ناموفق بودن در زمینه ی کاری و عاطفی برای او به نوعی درک نشدن به حساب می آید و از آن جایی که در کودکی برادرش را از دست داده است عقده ای برای کودک بودن در گلو دارد.

 

۲۹. The Book Thief

این فیلم داستان دختربچه‌ای را روایت می‌کند که در خلال جنگ جهانی دوم، اقدام به دزدیدن کتاب‌های متنوع و اهدای آن به دیگران می‌کرد.

 

۳۰.Romancing the Stone

نویسنده موفق داستان های رمانتیک، «جون وایلدر» (ترنر) برای نجات خواهرش که به گروگان گرفته شده به کلمبیا می رود. در این جا یک ماجراجوی امریکایی به نام «جک کالتن» (داگلاس)، «جون» را از مخمصه نجات می دهد و این دو به اتفاق به دنبال گنج می روند.

 

۳۱. The Death Trap

سیدنی برول نمایشنامه‌نویسی است که پس از شاهکارش به نام بازی قتل دیگر نتواتنسته است اثر موفقی بیافریند. او یک شب بعد از اجرای ناموفق آخرین نمایش نامه‌اش به خانه باز می گردد، در حالی که نمایشنامه ای از سوی یکی از دانشجویان خودش به نام تله مرگ دریافت کرده‌است. سیدنی پس از خواندن نمایش‌نامه متوجه می‌شود با اثر فوق العاده ای رو برو شده و به همسرش به شوخی پیشنهاد می‌کند تا پس از کشتن دانشجو نمایشنامه را به نام خود ارائه دهد. این شوخی پس از آن که می فهمد دانشجو نمایشنامه را به هیچ کس نشان نداده و این تنها نسخه موجود است،…

 

۳۲. Naked Lunch

ناهار عریان فیلمی در سبک درام به کارگردانی دیوید کراننبرگ است که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به پیتر ولر، جودی دیویس، ایان هولم، جولیان سندز و روی شایدر اشاره کرد. این فیلم اقتباسی سینمایی از رمانی به همین نام نوشتهٔ ویلیام اس. باروز است. نیویورک، اوایل دهه ی ۱۹۵۰. «بیل لی» (ولر) از نوعی ماده ی مخدر استفاده می کند که اعتقاد دارد در کار نویسندگی به او کمک می کند. سرانجام «بیل» تصادفا همسرش، «جون» (دیویس) را می کشد.

 

۳۳.  The Ghost Writer

سایه‌نویس یا نویسنده در سایه (که با عنوان شبح نگارنده یا روح نگارنده هم ترجمه شده‌است) عنوان فیلمی به کارگردانی رومن پولانسکی است که بر پایه کتاب شبح پر فروش رابرت هریس ساخته شده‌است. این فیلم برنده جایزه خرس طلایی در شصتمین جشنواره فیلم برلین شده‌است.

 

۳۴. The Ninth Gate

فیلمی ساخته رومن پولانسکی محصول مشترک آمریکا، اسپانیا و فرانسه سال ۱۹۹۹ است.

دروازه نهم اثری معمایی، جنایی است. داستان فیلم درباره ی فردی است که دلال کتاب‌های کمیاب است و با تهیه این گونه کتاب‌ها برای کلکسیونرهای ثروتمند روزگار میگذراند. یک میلیونر نیویورکی به نام «بوریس بالکان» از او می‌خواهد دو نسخه ی دیگر از کتاب «دروازه نهم به قلمرو پادشاهی سایه‌ها» را که یکی در پرتغال و دیگری در فرانسه است، برای او پیدا کند.

 

۳۵. Notting Hill

داستان در مورد زندگی ساده یک کتاب‌فروش هست که با دیدار ستاره مشهور سینما، زندگی او کاملا تغییر می کند… 

 

۳۶. julie & julia

در سال ۲۰۰۲ جولی پاول (امی آدامز) نویسنده جوانی است که به عنوان یک تلفنچی در یک شرکت در منهتن کار می‌کند. او از کارش راضی نیست. روزی او تصمیم می‌گیرد که هر روز یکی از غذاهای کتاب آشپزی جولیا چایلد را درست کند و یک وبلاگ را راه‌اندازی می‌کند و کارهای روزانه‌اش را در وبلاگ می‌نویسد.

 

۳۷. Rebel in the Rey 2107

شورش در گندم‌زار یک فیلم زندگینامه‌ای به کارگردانی و نویسندگی دنی استرانگ و ساخته سال ۲۰۱۷ می‌باشد. این فیلم بر اساس رمان «جی. دی. سالینجر: یک زندگی» نوشته کنت اسلاونسکی ساخته شده‌است و زندگی سالینجر در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن را نمایش می‌دهد.

علاقه‌مندان به نوشتن و نویسندگی این فیلم را از دست ندهند.

 

امیدوارم تماشا کنید و لذت ببرید.

 

اگر فیلم خوب دیگری هم می‌شناسید لطفا معرفی کنید تا این لیست کامل شود.

 

 

38 دیدگاه برای “بهترین فیلم‌ها دربارهٔ کتاب‌ها

  1. سلام
    طاهره عزیز ممنونم از معرفی فیلم ها و امکان استفاده از دنیای جذاب و دوست داشتنی که برایمان فراهم کردی.

    فیلم رهایی از شائوشنگ‌هم ارتباطی با کتابها دارد.
    فیلم سه شنبه ها با موری.
    فیلم این زیبای شگفت انگیز

    1. سلام
      خانم حامی دوست عزیز
      ممنون که به این‌جا سر می‌زنید.
      از مطالب کانال خوب شما استفاده می‌کنم.

      متشکرم بابت معرفی این فیلم‌ها.
      حتما اضافه می‌کنم.

  2. سلام
    این پست برای ما فیلم بازها و از سویی نویسندگان فوق العاده بود.
    خوشحالم از اینکه دست کم نیمی از این فیلمها را دیدم و نکات الهام بخشی از آنها بدست آوردم.
    بعضی از این فیلمها در ذهن و جان من ماندگار شدند. هم به دلیل فیلمنامه قوی و هم بازی و کارگردانی عالی.
    مثل:
    Fahrenheit 451
    Adaptation
    The English Patient
    The Hours
    The Notebook
    Se7en
    The Shining
    Indiana Jones And The Last Crusade
    Harry Potter And The Chamber of Secrets
    The words
    Limitless
    Finding Neverland
    The Ninth Gate

    پایدار بمانید.

    1. سلام جناب معاشرتی
      باعث افتخار بنده است که به این جا سر می‌زنید.

      واقعا همین‌طور هست که می‌فرمایید.

      تماشای فیلم‌های خوب، هم ایده می‌دهد هم انگیزه.

      از همراهی شما متشکرم.
      زنده باشید.

  3. سلام و روزگارتون به مراد ان شاءالله! بنده از طریق کانال تلگرام آقای کلانتری با سایت شما آشنا شدم و از معرفی این فیلم های زیبا از شما سپاس گزارم. بعضی از این فیلم ها رو دیدم و بعضی رو حتما خواهم دید! از این که این فیلم ها رو یک جا جمع کردید، بازم ممنونم. نویسا و پاینده باشید!

    1. سلام
      خوشحالم که این مطلب توجه شما رو جلب کرده.

      خدمت استاد کلانتری عزیز ارادت ویژه دارم.

      موفق باشید.

  4. سلام
    با تشکر از حسن سلیقه تان
    چقدر جالب و شگفت انگیز بود فیلم هایی با موضوع کتاب
    ارزوی موفقیت و بهروزی برایتان دارم

  5. با سلام
    چند سال پیش فیلمی دیدم، که یک خواهر و برادر بودند (حالا درست در خاطرم نیست که آیا فرزند کوچک دیگری هم با آنها بود یا خیر).
    این خواهر و برادر در طول فیلم، حوادث مختلف برایشان پیش می آمد. اما در هر حادثه، فیلم صحنه را به ذهن پسر بچه می برد که “کتابی” در رابطه با آن حادثه مطالعه کرده بود و به همین ترتیب یک راه حل برای رفع آن مشکل می توانست داشته باشد.
    با توجه به اینکه نام آن فیلم در خاطرم نیست. در صورتی که از تعاریفی که درج شد متوجه نام فیلم شدید لطفا معرفی بفرمایید.
    حتما استفاده خواهیم کرد.
    با تشکر

    1. سلام
      متاسفانه چنین فیلمی را به خاطر ندارم.
      اگر دوستی نام این فیلم را می‌داند لطفا در پاسخ به این کامنت آن را ذکر کند.
      متشکرم.

    2. سلام
      اسمش هست ماجرای بچه‌های بدشانس یا به انگلیسی a series of unfortunate events. کتاب ۱۳ جلد دارد. از روی آن یک فیلم و یک سریال ساخته شده است.

  6. درود بر شما . همیشه در سایتهای فیلم نام کتاب را سرچ می کردم و برای عشق و اعتیادم به کتاب و نوشتن هر فیلم مربوطی را می دیدم . خیلی از لیست شما را دیدم اما ۳ تاش تازه هست . واقعا سپاس دوست فرهیخته ی بزرگوارم.سپاس

    1. سلام
      از لطف شما ممنونم
      خوشحالم که برای شما مفید بوده
      در سایه‌سار کتاب‌ها شاد باشید

  7. سلام
    خوشحالم از خواندن این مطلب و از گذاشتن یادداشت در کنار نویسنده و خوانندگان کتابخوان و فیلم بین.

    1. سلام
      ممنون از لطف شما
      قلم‌ها، کتاب‌ها و فیلم‌ها، امید را در دل ما زنده نگه‌می‌دارند.

  8. نام این فیلم چیست؟؟؟؟؟؟
    سلام خانم شفیعی، چندین سال قبل فیلمی از یک خانم نویسنده که دوست ندارد کتابش منتشر شود ،تنهاست یک پیرمرد از او پرستاری می کند توسط پسرش این کتاب در مجامع ادبی ادبی معرفی می‌شود که نهایتا جایزه می‌گیرد ولی هنگام دریافت جایزه سر باز میزند چون اعتقاد دارد این جایزه یک توهین حساب میشه این زن قهرمان فیلم بچه ندارد از او سوال می‌شود چرا ازدواج نکردی تا بچهای داشته باشی در جواب می گوید خودم احساس خوشبختی ندارم بنابراین نخواستم بچه‌ای مثل خودم داشته باشم،ابتدای این فیلم با صحنه فوتبال بازی کردن چند تا بچه در خیابان و افتادن توپ داخل خانه این پیرزن نویسنده است از اینجا بعد داستان فیلم شروع می‌شود.
    نام این فیلم چیست؟؟؟؟

    1. چندسال گذشته ولی من امروز این سایت رو دیدم
      اسم فیلم یک راز زیباست
      محصول مکزیک
      چندبار شبکه سه دیدمش
      اسم پسره هم خورخه بود

  9. میبخشید ادامه موضوع کامنت بالا، یکی از بچه از دیوار بالا می‌رود تا توپ فوتبال را بیاره این پسر ناخود‌آگاه با زن نویسنده آشنا شده و کمک میکند تا کتاب خانم نویسنده منتشر شود؟

    1. سلام
      متاسفانه چنین فیلمی را به خاطر ندارم.
      اگر دوستی این فیلم را می‌شناسد لطفا در پاسخ به همین کامنت ذکر کند.
      متشکرم

  10. بهتر بود تصویری اصلی از فیلم فارنهایت ۴۵۱ رو میذاشتی، یه جورایی به حافظ و دیوانش توهین شده!
    و بعد…
    به نظرت بهتره اول کتاب بخونیم بعد فیلم اون داستان رو ببینیم یا به عکس؟
    دوس دارم توی سایتت مفصل به این سؤالم جواب بدی، چون برای خیلی ها مهم و تأثیرگذاره!
    من خودم اول فیلم ربه‌کا آلفرد هیچکاک رو دیدم بعد کتابشو بجای بخونم، ورق به ورق جویدم و قورتش دادم!
    😉

    1. این تصویر در یکی از صحنه‌های نسخه جدید فیلم که سال ۲۰۱۸ به کارگردانی رامین بحرانی ساخته شد وجود دارد.
      هدف هنر تلنگر زدن است نه نوازش افکار ما.

      در مورد خواندن کتاب‌ها و دیدن فیلم‌ها، به شخصه مدتی درگیر این موضوع بودم اما بعد دیدم که در اصل قضیه تفاوت چندانی نمی‌کند.

      چه بسیار کتاب‌ها و داستان‌های خوبی را که با دیدن فیلم‌ها پیدا کرده‌ام و از خواندشان و تماشای‌شان لذت برده‌ام و
      بوده‌اند فیلم‌هایی که بعد از خواندن کتابشان تماشا کرده‌ام و به نکته‌های جالبی که هنگام خواندن از نظرم دور مانده بود، پی بردم و خرسند شدم.

      شاید گاهی از تماشای فیلم ناامید شده باشم اما همین که مرا با دنیای نویسنده و کتاب جدیدی آشنا کرده‌اند غنیمت است.

      این که بدانیم هر فیلم یا اقتباسی، دیدگاه و برداشت یک خواننده‌(کارگردان یا فیلمنامه‌نویس) از یک کتاب است و دعوتی به این منظر است، همین انتظارات ما را تعدیل می‌کند.
      می‌توانیم به تماشای فیلم روی پرده ذهن‌مان هنگام خواندن یک اثر اکتفا کنیم، می‌توانیم به تماشای تفسیر دیگران از آن اثر بر پرده سینما یا صحنه یک تئاتر بنشینیم و
      از یاد نبریم که این تنها یک تعبیر است نه تنها تعبیر ممکن.

  11. #نام گل سرخ – اثر “آلبرتو اکو”- بازی شون کانری
    #داونچی کُد – بازی تام هنکس
    #میزری- یا مُصیبت- بازی کتی بیتس

  12. #درخت زیبای من – خوزه واسکن سولوس، هم فیلم شده، هم اقتباس ایرانی با بازی داوود رشیدی و هم خارجی .
    ——–
    این فونت در “وب لاگ” شما اسمش چیه؟ فونت خوبیه.

  13. ممنون به خاطر مطالب و نوشته‌های دل‌انگیزتون که با دقت و حوصله بودن.
    لطفا لینک چنل تلگرامتون رو کامنت کنید مایلم بیشتر از نوشته هاتون ایتفاده کنم و یاد بگیرم.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *