نویسنده‌ها روی پردۀ سینما

نویسنده‌ها، خالق رویاهای زنده و ماندگارِ پردۀ سینما هستند و هر از چندی تصویر تلاش‌ها و زندگی‌های پرفراز و نشیب آن‌ها را می‌توان در برخی از فیلم‌ها دید. در این پست چند فیلم با موضوع زندگی نویسنده‌ها و کشمکش‌های آن‌ها، در فرآیند نوشتن و خلق آثارشان معرفی می‌شود.

البته فراموش نکنید که اول کتاب هر کدام را بخوانید، بعد فیلمش را تماشا کنید.

 

۱. فیلم The Man Who Invented Christmas

مردی که کریسمس را اختراع کرد، فیلمی بیوگرافی به کارگردانی بهارات نالوری هست. این فیلم زندگی چارلز دیکنز، برجسته‌ترین رمان‌نویس انگلیسی عصر ویکتوریا را روایت می‌کند. دیکنز تاثیرگذارترین نویسنده در زبان انگلیسی بوده است. از او برای داستان‌سرایی و نثر توانمندش و خلق شخصیت‌های به یادماندنی، بسیار تحسین به عمل آمده‌ است.

داستان فیلم در زمانی رخ می‌دهد که چارلز دیکنز مشغول نوشتن کتاب بسیار معروف «سرود کریسمس» است. او این کتاب در کریسمس سال ۱۸۴۳ زمانی که پس از نوشتن سه رمان ناموفق، در وضعیت بد مالی قرار گرفته بود می‌نویسد. بعد از کلی فکر کردن بالاخره چارلز تصمیم می‌گیرد از زندگی واقعی الهام بگیرد و کریسمس یکی از چیزهایی است که به ذهن او می‌رسد. او با استفاده از قوه تخیل شگفت‌انگیز خود، مردی خسیس به نام اسکروچ  را خلق می‌کند که در واقع شخصیت اصلی داستان است و سرنوشت کتاب را به دست می‌گیرد.

 

 

۲. فیلم Stranger Than Fiction

کارن ایفل بعد از سال‌ها تلاش بالاخره رمان خود دربارۀ مردی گوشه‌گیر را به پایان می‌رساند. تنها مشکل موجود، نامشخص بودن پایان رمان است. این مشکل از آن جا ناشی می‌شود که کارن نتوانسته راهی برای کشتن قهرمان اصلی رمان خود هارولد کریک پیدا کند و همین امر تبدیل به کابوس وی شده است. اما یک نفر هست که بی‌خبر از همه این مشکلات به زندگی خود ادامه می‌دهد: هارولد کریک. هارولد تمام حوادثی را که کارن در رمانش نوشته یک به یک در حال تجربه کردن و زیستن است. او به زودی رابطۀ خود و رمان را کشف می‌کند و در می‌یابد که پایان رمان مترادف با پایان زندگی وی خواهد بود و باید کاری کند. چون کارن بی‌خبر از همه چیز با عزمی جزم قصد به پایان رساندن رمان خود را دارد.

فیلم عجیب‌تر از داستان، زندگی حسابرسی را روایت می‌کند که صدایی غیر از خودش را در سرش می‌شنود که زندگی‌اش را به محض رخ‌دادن هر اتفاقی گزارش می‌کند. هنگامی که این صدا می‌گوید که در شرف مرگ است، او سعی می‌کند بفهمد چطور می‌تواند آن را متوقف کند.

بالاخره او می‌فهمد که راوی، نویسنده‌ای است که در حال نوشتن داستان زندگی اوست و تصمیم می‌گیرد که او را متقاعد کند تا پایان داستان را عوض کند.

این فیلم نگاه جالبی به فرآیند نوشتن دارد و نشان می‌دهد که چگونه پیش‌نویس‌ها می‌توانند هنگام نوشتن تغییر کند.

 

این سرنوشتِ تراژدی است؛ قهرمان می‌میرد ولی داستان برای همیشه زنده می‌ماند.

 

 

۳. فیلم Moulin Rouge

تاثیر نویسندگی روی زندگی نویسنده و الهام گرفتن از آن‌چه اطراف او رخ می‌دهد، می‌تواند دستمایه او باشد تا یک شاهکار خلق کند.

این فیلم با این‌که موزیکال است اما پاپان غم‌باری دارد.

 

 

۴. فیلم Shakespeare In Love

«شکسپیر عاشق» فیلمی درباره ویلیام شکسپیر، نمایشنامه‌نویس مشهور انگلیسی و نویسنده درام‌های ماندگاری چون «هملت»، «مکبث»، «اتللو»، «لیرشاه» و… است.

«شکسپیر عاشق» به کارگردانی جان مادن، در اسکار ۱۹۹۸ جایزه بهترین فیلم را به دست آورد.

فیلمی است که نشان می‌دهد چطور زندگی واقعی یک نویسنده می‌تواند برای او الهام‌بخش باشد. شکسپیر عاشق یک داستان است دربارۀ این‌که چطور رومئو و ژولیت نوشته شده است. ویلیام شکسپیر جوان که با وقفه در زندگی نویسندگی‌اش مواجه شده، ویولا را ملاقات می‌کند و عاشقش می‌شود و همین ماجرا باعث می‌شود تا مشهورترین نمایشنامه‌اش را بنویسد. داستان خارق‌العاده‌ای که نشان می‌دهد چقدر یک فرد می‌تواند الهام‌بخش باشد.

 

۵. فیلم Misery

این فیلم برای نویسنده‌ها، بیشتر داستانی ترسناک است تا الهام‌بخش.

فیلم بر اساس یکی از رمان‌های استیفن کینگ ساخته شده و نویسنده با چیره‌دستی خواننده را با خود تا به انتهای داستان می‌کشد. «میزری» در مورد یک شخصیت واقعی نیست، بلکه یک داستان جنائی فوق‌العاده است که شخصیت اصلی آن یک نویسنده است. این فیلم با وجود این‌که یک نویسندۀ موفق را در قاب خود قرار می‌دهد و همچنان جذابیت‌های زندگی نویسندگی را به تصویر می‌کشد، اما هرگز بنا ندارد شما را به این کار علاقه‌مند کند چون در مورد یک اتفاق ناگوار است. تعلیق حاکم بر فضا و تلاش‌های بیهوده برای رهایی، از مشخصه‌های اصلی فیلم هستند. فیلم با تکیه بر فیلم‌نامۀ خوب و شناخت درست از ژانر، به راحتی تماشاگر را میخ‌کوب می‌کند. 

 

 

۶. فیلم Midnight in Paris

«نیمه شب در پاریس» به کارگردانی وودی آلن، در هشتادوچهارمین دوره جایزه اسکار برنده جایزه بهترین فیلمنامه اورژینال شد. داستان این فیلم درباره یک نویسنده هالیوودی است که در فکر نگارش رمانش است و با خانواده همسرش به پاریس سفر می‌کند. وی شیفته پاریس و فضاهای روشنفکری‌اش است و بر اساس اتفاقاتی، نیمه شب‌ها در زمان سفر کرده و به اوایل قرن بیستم پاریس می‌رود و موفق به ملاقات بزرگان ادبیات و هنر می‌شود.

قطعا دیدن فیلمی که در آن فضای روشنفکری ابتدای قرن بیستم فرانسه به تصویر کشیده شود و نویسندگان و هنرمندانی چون ارنست همینگوی، اسکات فیتز جرالد، تی.اس.الیوت، گرترود استاین، پابلو پیکاسو، تولوز لوترک، سالوادور دالی و لوئیس بونوئل، از شخصیت‌های آن باشند، برای علاقه‌مندان به ادبیات و هنر جذاب خواهد بود.

 

۷. فیلم Ruby Sparks

داستان این فیلم از افسانه‌ای یونانی الهام گرفته شده است که طبق آن مجسمه‌سازی با نام  پیگمالیون، عاشق یکی از مخلوقات خود می‌شود.

یک نویسندۀ رمان، عشق را به عجیب‌ترین شیوۀ ممکن پیدا می‌کند؛ او در کتاب کاراکتری را خلق می‌کند که عاشق اوست و در داستان خود موقعیتی را تصویر می‌کند که در آن یکی از شخصیت‌ها، ناگهان جلوی چشمان نویسنده به صورت یک انسان واقعی در می‌آید و درست مطابق آن چه نویسنده نوشته رفتار می‌کند. او خودش را به عنوان آخرین عروسک‌گردان این دنیا می‌بیند؛ آن هم نه فقط روی کاغذ، بلکه در زندگی واقعی. اگر او بخواهد شخصیتی که ساخته، دوست داشتنی و مطیع باشد، به زبان فرانسه مسلط باشد یا یک آشپز ماهر باشد، او به همه این‌ها تبدیل می شود.

 

 

۸. فیلم Barton Fink

فیلم بارتن فینک، چهارمین اثر سینمایی برادران کوئن، فضائی سوررئالیستی، پیچیده و عجیب دارد که نسبت به سایر فیلم‌های این دو نابغه، چه فیلم‌های پیشین و چه فیلم‌هایی که بعد از آن ساخته شد، متفاوت‌تر است. فیلمی چند بعدی که از زوایای مختلف قابل بررسی و درک است و از بعضی جوانب، یک اثر اتوبیوگرافی به شمار می‌رود.

داستان فیلم از این قرار است که بارتن فینک، نویسندۀ موفق آمریکایی که به تازگی نمایشنامۀ موفقی را در برادوی روی صحنه داشته و با اقبال عمومی روبرو شده، قرارداد مناسبی با استودیوی کپیتول در هالیوود امضا می‌کند و موظف می شود یک فیلمنامه با موضوع کُشتی بنویسد. با ورود بارتن به هتل ارل، اتفاقات عجیبی رقم می‌خورد و او با معضل رکود خلاقیت مواجه می‌شود و در نوشتن فیلمنامه‌اش به مشکل برمی‌خورد. در این بین چارلی، تنها دوستی که در هتل دارد و در اتاق کناری وی زندگی می کند منبع الهام او می شود و حوادث عجیبی را رقم می زند.

 

 

شما هم اگر فیلم دیگری در این‌باره می‌شناسید، معرفی کنید.

 

6 دیدگاه برای “نویسنده‌ها روی پردۀ سینما

  1. سلام
    مطلب خیلی خوب بود
    من فیلم بارتن فینک رو دیدم ولی واقعیتش به وسطاش که رسیدم رهاش کردم، فقط تیکه‌ای که منشی در اصل کتاب نویسنده مشهوره رو نوشته بود برام جالب بود.
    این مشکل رو من کلا توی فیلم دیدن دارم :)) معمولا نمی‌رسم به تهش.
    برای شما کدوم از این فیلم‌ها جذاب‌تر بوده؟

    1. سلام سحر جان

      حقیقتا بارتن فینک فیلم سختی بود، البته از برادرهای کوئن همین هم انتظار می‌رفت.

      فیلم نیمه شب در پاریس یکی از فیلم‌های محبوب خودم هست.
      ایده فیلم روبی اسپارک و عجیب‌تر از داستان تقریبا یکی بود و خیلی جالب.
      میزری ترسناک بود.
      مردی که کریسمس را اختراع کرد و شکسپیر عاشق هم خیلی خوب بود.

      امیدوارم ببینید و لذت ببرید و کلی برای نوشتن ایده بگیرید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *